Uprawnienia kupującego w przypadku wykrycia wad w kupionej rzeczy
Jakie zatem uprawnienia przysługują nam w przypadku jeżeli kupiliśmy rzecz, która później okazała się mieć wady i jak usunąć skutki zakupu przysłowiowego „kota w worku”?
W niniejszym artykule skupię się jedynie na naszych uprawnieniach
z „rękojmi” w przypadku wad fizycznych rzeczy. Należy jednak mieć na uwadze, że
sprzedający może być również odpowiedzialny z „gwarancji” jeżeli przy sprzedaży
złożył oświadczenie gwarancyjne. Co ważne dla Państwa, kupujący może wykonywać
uprawnienia z tytułu „rękojmi” za wady fizyczne rzeczy i to niezależnie od uprawnień
wynikających z „gwarancji”, tak więc możecie Państwo skorzystać z jednej lub
drugiej możliwości według Państwa wyboru.
Kodeks Cywilny w art. 556 wskazuje nam, że sprzedawca
jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę
fizyczną lub prawną (rękojmia). Krótko mówiąc, wadą fizyczną rzeczy jest wada
polegająca na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Przykładowo sytuacja taka
ma miejsce jeżeli: 1) rzecz nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju
powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności
lub przeznaczenia; 2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca
zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór; 3) nie nadaje się do
celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a
sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia; 4) została
kupującemu wydana w stanie niezupełnym; 5) została nieprawidłowo zamontowana
i uruchomiona, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę
trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego,
który postępował jednak według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.
Podkreślić należy, że sprzedawca jest odpowiedzialny
z tytułu rękojmi tylko za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia
niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy
sprzedanej w tej samej chwili. Tak więc sprzedawca nie odpowiada już za wady
fizyczne, które pojawiły się później a ich przyczyna nie istniała w chwili
sprzedaży. Powyższe prowadziłoby bowiem do nieograniczonej w czasie
odpowiedzialności sprzedającego za rzecz na którą nie miał już wpływu. Ponadto,
sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli
kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć
oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca
niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz
wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. W praktyce oznacza to, że najpierw
winniśmy wezwać sprzedającego do usunięcia wady lub wymiany rzeczy pod rygorem odstąpienia
od umowy. Dopiero jeżeli sprzedawca nie sprosta powyższemu wezwaniu we
właściwym czasie to dopiero wtedy możemy złożyć ostateczne oświadczenie o
odstąpieniu od umowy, które winno zostać złożone na piśmie.
Powyższa procedura nie dotyczy jednak sytuacji kiedy
ze strony sprzedającego doszło już do jednej wymiany lub naprawy, a rzecz ponownie
okazała się wadliwa. W takiej sytuacji już od razu możemy skorzystać z prawa do
odstąpienia od umowy.
Po skorzystaniu z prawa do odstąpienia od umowy
obowiązani jesteśmy zwrócić sprzedającemu towar, a druga strona obowiązana jest
go przyjąć. W takim wypadku możemy żądać nie tylko zwrotu dokonanej płatności
ale również na zasadach ogólnych naprawienia szkody wynikłej z niewykonania
zobowiązania przez sprzedającego.
Szczególne uregulowania dotyczą sytuacji kiedy w
sporze występujemy jako konsument, czyli osoba dokonującą z przedsiębiorcą
czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z naszą działalnością gospodarczą
lub zawodową. Wtedy nasza sytuacja jest jeszcze korzystniejsza gdyż prawo
przewiduje domniemania, m.in. istnienia wady w chwili przejścia
niebezpieczeństwa na kupującego, jeżeli wada została stwierdzona w ciągu roku
od dnia wydania rzeczy.
27.11.2017 r.
Adwokat Szymon Dubel
kom. 795 11 75 74
Kancelaria Adwokacka w Katowicach
ul. Wojewódzka 15/3
40-026 Katowice
Kancelaria Adwokacka w Jastrzębiu-Zdroju
ul. Karola Miarki 17
44-330 Jastrzębie-Zdrój
www.jastrzebie.adwokat-dubel.pl
Plac Konstytucji 3 Maja 3/10
32-300 Olkusz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz